Blokschema / bepalen onderdelen


Eerst en vooral hebben we een blokschema gemaakt.

Wat is nu precies een blokschema, in een blokschema splits je een probleem (bij ons elektronisch drumtoestel) op in deelproblemen. je doet dit puur op basis van de specificaties van het hoofdprobleem. Ieder blok in het blokschema krijgt zijn eigen specificaties waaraan die moet voldoen.


Op basis van de specificaties die je aan de verschillende blokken hebt toegekend, kies je de nodige onderdelen, zie Bill Of Materials (BOM).

ALGEMENE SPECIFICATIES

Mechanisch 

1. Minimum 6 pads waarvan één met pedaalbediening. De overige pads worden met drumsticks bespeeld. 
2. Het drumstel produceert zo weinig mogelijk mechanisch geluid. 
3. Trillingen van één pad mogen de andere pads niet beïnvloeden. 
4. De mechanische kracht nodig om het voetpedaal te bedienen moet instelbaar zijn. 
5. Het geheel moet degelijk gebouwd zijn zodat het de krachtigste slagen van een agressieve drummer aankan. 
6. Eenvoudig te monteren / demonteren / transporteren. 

Elektronisch / software 

7. Communicatie tussen het drumstel en de synthesizer software dient te gebeuren via midi over usb. 
8. Realistische omzetting van slagsterkte naar volume. De drummer moet zowel hard, zacht als alles ertussen kunnen spelen. 
9. De eindgebruiker moet op een eenvoudige manier de klank van de verschillende pads kunnen aanpassen (cimbalen, bas, snare, …)





HET BLOKSCHEMA





BEPALEN ONDERDELEN A.D.H.V. BLOKSCHEMA/SPECIFICATIES



1. Minimum 6 pads waarvan één met pedaalbediening. De overige pads worden met drumsticks bespeeld.

We moeten dus 6 pads maken waarvan één moet bediend worden via een pedaal en de andere met drumsticks, dit zijn dus 2 verschillende bedieningen. Hier maken we onze eerste opsplitsing: 1 voetpedaal en 5 drum pads



2. Het drumstel produceert zo weinig mogelijk mechanisch geluid.

A. Bij de voetpedaal:

Hier zullen we gebruik maken van rubberen voetjes en tussenstukken om het tikken van de pedaal te vermijden. 

B. Bij de drum pads:

Hier zullen we gebruik maken van isolatie matten en rubber matten om het slaan op de drum pads zo weinig mogelijk lawaai te laten produceren.



3. Trillingen van één pad mogen de andere pads niet beïnvloeden.
NOG INVULLEN



4. De mechanische kracht nodig om het voetpedaal te bedienen moet instelbaar zijn.

Hiervoor zullen we werken met veren die we verder weg of dichter bij de pedaal kunnen brengen. Hierdoor kunnen we dus ook de kracht instellen voor het bedienen van de voetpedaal.



5. Het geheel moet degelijk gebouwd zijn zodat het de krachtigste slagen van een agressieve drummer aankan.

Onder het rubber komt een ijzeren plaat van 1mm dik, deze zorgt zowel voor de trillingen van het piëzo element als dat het zorgt voor een stevig ondervlak om op te slaan.

Het onderstel is ook van groot belang, het moet stevig zijn en mag niet wiebelen.

Er zijn twee opties we kunnen één maken uit hout of één uit PVC buizen.

Het voordeel van PVC is dat het makkelijk te monteren is, weinig weegt en dat je de kabels er kunt in verbergen. Het voordeel van hout is dat dit er mooier kan uitzien, en we denken dat er ook minder mechanische trillingen zullen uit voortkomen.

We zullen ook gebruik maken van instelbare voeten zodat de drum altijd recht staat ook op een oneffen oppervlak, deze zullen van rubber zijn of voorzien zijn zodat de trillingen van de poten geen lawaai maken op de ondergrond.

Wij hebben gekozen om het onderstel uit hout te maken en dit omdat we hout mooier en steviger vinden. 



6. Eenvoudig te monteren / demonteren / transporteren.

Alle pads en de voetpedaal zullen makkelijk los te koppelen zijn van het frame door middel van het verwijderen van een vleugelmoer en een aux kabel.

We zullen er voor zorgen dat het frame inklapbaar is zodat deze makkelijk te dragen is.



7. Communicatie tussen het drumstel en de synthesizer software dient te gebeuren via midi over usb.

De communicatie dient te gebeuren via MIDI over usb, hiervoor zullen we gebruik maken van de arduino leonardo deze ondersteunt de optie. Om de communicatie goed te laten verlopen zullen we wel nog gebruik maken van een elektronische schakeling om de waarden die we willen uitlezen nauwkeuriger te maken.


Als je wilt weten wat MIDI precies is kan je even kijken bij de pagina MIDI bovenaan.



8. Realistische omzetting van slagsterkte naar volume. De drummer moet zowel hard, zacht als alles ertussen kunnen spelen.

We moeten sowieso gebruik maken van een sensor, maar de sensor moet niet enkel een slag kunnen waarnemen. Hij moet ook de kracht van de slag kunnen waarnemen. Hiervoor zullen we gebruik maken van een piëzo element voor zowel de pads als voor de voetpedaal.


Als je wilt weten wat een piëzo element precies is kan je even kijken bij de pagina Piëzo bovenaan.



9. De eindgebruiker moet op een eenvoudige manier de klank van de verschillende pads kunnen aanpassen (cimbalen, bas, snare, …)

Dit zullen we verwezenlijken door gebruik te maken van een reeks reeds bestaand programma’s. Namelijk:


ASIO DRIVER:  (delay verminderen van windows)

JACK AUDIO: ( zorgt ervoor dat alle programma's kunnen samenwerken / gegevens delen met elkaar)

MIDI USB SUPPORT FOR ARDUINO

HYDROGEN ADVANCED DRUM MACHINE: (sampels afspelen)


Eigenlijk is het enkel HYDROGEN die bepaald welke klank uit de pads komt, de andere programma’s zijn nodig om de informatie tot bij hyrdrogen te krijgen.

In hydrogen is het super gemakkelijk om de geluiden van de drum aan te passen. Iedere pad speelt een bepaalde sample af, men kan deze sample gewoon vervangen en voila het geluid die de drum produceert zal direct veranderen je kan als je wil ook trompet geluiden of gitaar geluiden toekennen aan je pads.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten